Първият филм на Антониони след 10 години мълчание звучи сякаш режисьорът никога не се е оттеглял от своето поприще. Типично европейско арт-кино, каквото го знаехме едно време: овладяно, внушително, дълбокомислено и във всяко едно отношение формално.
Творбата разказва четири истории – четири потенциални бъдещи филма в ума на режисьора, изигран от Джон Малкович (рамката, която ги свързва, е дело на Вим Вендерс) – на италиански, английски, френски, в музика и в мълчание. Четирите кратки срещи са пропити с концентриран философски и духовен патос благодарение на елегантността и търпението на обектива: "Открих действителността едва когато започнах да я снимам", разсъждава Малкович.
Антониони винаги е бил автор, който държи на метафоричното си droit de seigneur ("право на първата нощ"), и жените могат да се почувстват неудобно от натрапчиво неотклонния му поглед тук. Но това само допринася за очарованието на неговото кино.
Том Чарити, Time Out Film Guide
|